Conversion Day 2017: onze top takeaways voor meer conversies

Conversion Day 2017: onze top takeaways voor meer conversies
Profile picture for user Danielle
Geschreven door Danielle op 5 december 2017

Conversion Day 2017: onze top takeaways voor meer conversies

"De rechterkant van je website is een kerkhof": het is maar één van de vele straffe statements vanop #CD17. Benieuwd naar onze key learnings? Je leest ze hier!

Vorige week reisden Steven en Danielle af naar Brussel voor de vierde editie van Conversion Day, één van de meest vooraanstaande evenementen op vlak van online marketing. Ook dit jaar stonden er weer heel wat boeiende sprekers op het programma. In deze blog geven we je onze vier top takeaways mee.

"Understanding your customer should be the foundation of your strategy" - André Morys

Zet je klant en de noden van je klant centraal, daar kwam het grotendeels op neer tijdens de keynote van André Morys. Leg je focus op de mindset van je klant, niet op jezelf. Probeer naar je website te kijken vanuit het oogpunt van de klant en identificeer alle punten van wrijving. Die wrijving moet je vervolgens zien weg te werken door enerzijds je website te optimaliseren (reduce friction) en door anderzijds de motivatie te verhogen (raise motivation). Dat is meteen ook André's succesformule voor winst: hoe meer gemotiveerd je klanten zijn, hoe meer winst je zal maken.

Klinkt misschien allemaal logisch, maar hoe pak je dat concreet aan? Door jezelf in de hoofden van je klanten te verplaatsen en na te denken wat hun problemen zijn. Bedenk vervolgens op welke manier jouw bedrijf die problemen oplost en speel hierop in.

"Your web copy should be like a love letter to your customer" - Amy Harrison

Volgens Amy leggen de meeste bedrijven in hun webteksten nog steeds teveel de nadruk op zichzelf. Het zou beter zijn om dit om te draaien en je webteksten te schrijven alsof het liefdesbrieven zijn. Met andere woorden: je moet je (potentiële) klanten weten te verleiden. Overtuig hen: waarom zouden ze voor jouw bedrijf moeten kiezen en niet voor je concurrent?

Vijf tips van Amy om je webteksten te verbeteren:

1. Wees duidelijk. Gebruik geen lege, nietszeggende termen zoals "Ons product is gemakkelijk in gebruik". Dat zegt namelijk iedereen. Als je toch zo'n statement gebruikt, onderbouw het dan altijd met concrete voorbeelden.

2. Verstop je eigen waarde niet. We zijn vaak te bescheiden over onszelf. Vraag jezelf daarom eens af: "Waarom houden klanten van mijn bedrijf?". Wees niet bang om dit vervolgens centraal te zetten in je teksten.

3. Kruip in het hoofd van je klant. Denk na welke problemen je klanten ervaren en gebruik dat in je communicatie. Zeg dus niet gewoon dat jouw bedrijf "prompt en professioneel" is, zoals op het linkse kaartje hieronder, maar maak het persoonlijk en speel in op de problemen van je klant.

4. Maak jezelf onmisbaar. Onderstreep wat er zou gebeuren als iemand niet met jou zou samenwerken: wat lopen ze dan mis? Op welke vlakken ben jij beter dan je concurrent?

5. Communiceer over de impact. 'Wat is het?', 'Wat doet het?' en 'Wat betekent het?'. Zorg dat je die drie vragen duidelijk beantwoordt in je teksten.

Het bovenstaand voorbeeld van de twee kaartjes sluit overigens zeer mooi aan bij onze eigen visie op websites. Wij zijn bij Vector BROSS al lang voorstander van een content first strategie: je moet m.a.w. altijd vertrekken vanuit een sterk verhaal en niet vertrekken vanuit een design. Het design moet vooral de inhoud van je website beter laten uitkomen en moet helpen om je bezoekers beter te laten converteren.

7 gouden principes om online meer te overtuigen volgens Nathalie Nahai

Nathalie gaf ons tijdens haar keynote heel wat interessante, psychologische 'hacks' mee om online meer te overtuigen.

1. Endowed progress: Geef mensen het gevoel dat ze aan iets gestart zijn en dat ze al redelijk dicht bij hun doel zijn. Zo verhoog je de kans dat ze het proces willen afronden.

2. Sunk-cost fallacy: Van zodra mensen tijd of geld geïnvesteerd hebben, verhoogt de kans dat ze ermee doorgaan.

3. Appointment dynamic: Probeer een gewoonte te creëeren door mensen te belonen als ze op een bepaald moment naar je toe komen. Happy hour is hier een goed voorbeeld van.

4. Cognitive load: Maak het zo gemakkelijk mogelijk.

5. Processing fluency: Gebruik structuur en zorg dat alle elementen visueel duidelijk en makkelijk te begrijpen zijn.

6. Hedonic adaption: Na een tijdje raken mensen gewend aan positieve ervaringen. Rakel het positieve gevoel terug op door af en toe een pauze in te lassen.

7. Dopamine loops: Bouw beloningen in je systeem in: dit maakt dopamine vrij in de hersenen, waardoor mensen een 'high' ervaren.

Opgelet: overdrijf niet in het gebruik van psychologische trucs. Vraag jezelf altijd eerst even af: 'Zou ik het oké vinden als iemand dit met mij zou doen?'.

"Start from the customer needs and then work backwards" - Karl Gillis

Ook bij het ontwikkelen van websites horen de noden van de klant centraal te staan volgens Karl Gillis. Volgens hem is conversieoptimalisatie een continu proces: je moet altijd blijven luisteren naar je klanten. Analyseer hun gedrag op je website en trek daar je lessen uit. Drie tips om nooit meer te vergeten:

  • De rechterzijkant van je website is zoals een kerkhof. Zet daar dus nooit belangrijke informatie of call-to-actions.
  • Overdrijf niet met video backgrounds of sliders. Dit leidt immers vaak af en draagt niet bij tot je doel. Hou je lay-out liever zo eenvoudig mogelijk.
  • Zet belangrijke content 'above the fold'. Met andere woorden: je belangrijke content moet meteen zichtbaar zijn, zonder dat mensen moeten scrollen.

De impact van GDPR op marketing?

Last, but certainly not least: tijdens de middag volgden we ook een interessante Q&A sessie over GDPR en de impact ervan. Dat is de laatste tijd natuurlijk een hot topic binnen de sector, ook wij schreven daarom een blogartikel over GDPR, waarin we je uitgebreid vertellen wat het is en welke stappen je in de toekomst zal moeten ondernemen.